Wydania FK: 176,
publikacje: 9339,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2129,
galerie zdjęć: 300290,
użytkownicy: 9918
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Warsztaty Photoshopa: Jak wykorzystać maski przy edycji zdjęć? Pełny artykuł z Foto-Kuriera 4/2009
Wielu początkujących użytkowników Photoshopa nie korzysta z masek. Na pierwszy rzut oka wydają się one bardzo skomplikowane i nieużyteczne. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, że maska nie jest czymś, czego trzeba unikać, a wręcz przeciwnie, ułatwia edycję naszych fotografii, daje duże możliwości i kontrolę nad nanoszonymi efektami.
Co to jest „maska”?
Gdy zaczynamy przygodę z Photoshopem, i poznajemy narzędzia do zaznaczania takie jak Lasso, Magic Wand (Różdżka) czy w końcu Pen (Pióro), nie możemy sobie wyobrazić, do czego może przydać się maska. Jest ona niczym innym jak kolejną metodą wyselekcjonowania jakiejś części obrazu. Okazuje się, że żadne z wymienionych wcześniej narzędzi nie poradzi sobie w przypadkach, gdy mamy obrazy o zróżnicowanej ostrości, gdy detale na zdjęciach są postrzępione, gdy potrzebujemy, aby część zaznaczonego elementu była wtopiona w inną fotografię. Stosując maskę jesteśmy w stanie kontrolować miękkość krawędzi.
Maska jest to po prostu zaznaczenie przedstawione jako obrazek w skali szarości, przy czym miejsca odkryte wyświetlane są w kolorze białym, zakryte – w czarnym, a częściowo zaznaczone i zmiękczone krawędzie w odcieniach szarości. Zaletą masek jest możliwość oglądania jej niezależnie od obrazka (zrzut 1), razem z obrazkiem (zrzut 2) lub przekształcenie jej w znane nam „biegające mrówki” (zrzut 3). Na zrzucie 2 widzimy, że ma ona półprzezroczysty kolor czerwony (uaktywniamy to w palecie Channels/Kanały, włączając podgląd kanału Layer/mask). Jest on męczący dla oka, ale możemy go zmienić, jak i jego przezroczystość. Domyślnie jednak ma ona kolor czerwony, imitując rubylith*. Czerwony kolor wskazuje obszary zamaskowane, czyli niezaznaczone, które nie będą podlegały zmianie, a brak koloru – odwrotnie. Przy przełączeniu na widok czarno-biały (wyłączamy wszystkie kanały opróczLayer/mask) jesteśmy w stanie zobaczyć, w których miejscach maska ma niedociągnięcia (pokazane strzałkami na zrzucie 1). Dzięki temu potem możemy je usunąć poprawiając maskę W dalszej części przedstawimy jedną z wielu możliwości zastosowania masek.
Rozmycie tła za pomocą maski
O zjawisku rozmycia tła pisaliśmy już w Foto•Kurierze 03/2009. Tu przedstawimy jak dany efekt uzyskać w programie graficznym, w naszym przypadku jest to Photoshop. W tym celu posłużymy się zdjęciem osiołka, który ma wokół siebie kilka nieistotnych elementów (fot. obok). Jest on dosyć dobrze uchwycony, ale w lewy górny róg „weszła” czyjaś ręka, za nim widać część innego osła, i ogólnie jest za duża głębia ostrości. Zaczynamy naprawę.
Kompozycję zdjęcia psuje tułów osła stojącego z tyłu i część ręki widoczna w lewym górnym rogu. Przydałaby się też mniejsza głębia ostrości.
5 lutego 2025 r. Nikon zaprezentował dwa skrajnie różne produkty. Jednym z nich jest superjasny, pełnoklatkowy Nikkor Z 35 mm f/1,2 S, a drugim kompaktowy superzoom Nikon Coolpix 1100. Czyli od dzisiaj można szerzej rozmywać świat i podróżować po Księżycu bez lotu w kosmos.
4 lutego 2025 r. firma Sony Europe poinformowała, że nagrodę Poland
National Award w konkursie Sony World Photography Awards 2025 otrzymała
Hanna Kantor. Publikujemy pierwsze wrażenia wyróżnionej i listę zwycięzców z pozostałych krajów.
26 września 2024 r. Tamron zaprezentował nowego Tamrona 90 mm f/2,8 Di III Macro VXD. To wszechstronny obiektyw przeznaczony zarówno do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, jak i Nikon Z.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024