testowe Sony NEX-5N w starciu z konkurencją (test) - artykuł z Foto-Kuriera 10/2011![]() ciąg dalszy...
![]() ISO 6400, Olympus PEN E-PM1 bez redukcji, 100%
![]() ISO 6400, Olympus PEN E-PM1 z redukcją, 100%
![]() ISO 6400, Olympus XZ-1, 100%
Tak jak się spodziewaliśmy, najlepiej w tej kategorii wypadł NEX-5N. Aparat Sony w całym zakresie wartości ISO wykazał się niskim zaszumieniem, rozpoczynającym się od 1,26% (ISO 100), a kończącym zaledwie przy 5,7% (przy ISO 25 600). Za takie osiągi należy mu się 5,75 punktu. Modele z wymienną optyką Olympusa i Panasonika wyposażono w porównywalne przetworniki. I ich wyniki po załączeniu redukcji są zbliżone. Natomiast przy wyłączonej tradycyjnie obserwujemy bardzo wysokie zaszumienie w przypadku Olympusa. W Panasoniku (tak jak i we wcześniej testowanym G3) zaszumienie przy wyłączonej redukcji w zasadzie nie wzrasta, co wydaje się bardzo mocno podejrzane. Obu tym modelom przyznajemy po 5 punktów. Olympus XZ-1 pomimo kompaktowego przetwornika nie miał się co wstydzić za swoje wyniki, i jemu przyznajemy również 5 punktów.
Możliwości multimedialne W XXI wieku już chyba nikt nie wyobraża sobie aparatu bez funkcji nagrywania sekwencji filmowych. Cała nasza czwórka umożliwia nagrywanie filmów, i to nawet w jakości Full HD w formacie AVCHD (z wyjątkiem XZ-1, maksymalnie HD w AVI Motion JPEG). Dźwięk stereo rejestruje NEX i PEN, pozostałe rejestrują dźwięk monofoniczny. W Panasoniku mamy możliwość regulacji odcięcia szumu wiatru oraz poziomu czułości mikrofonu. W obu Olympusach i Sony możemy podpiąć stereofoniczny zewnętrzny mikrofon, i nagrywać taki dźwięk również w XZ-1. Wszystkie modele zapisują rejestrowany materiał na kartach SD/SDHC/SDXC, PEN dodatkowo obsługuje karty UHS-I, a Sony Memory Stick PRO Duo lub Memory Stick PRO-HG Duo umieszczane zamiennie w tym samym gnieździe kart co SD. W tej kategorii przodują PEN i NEX – 5,5 punktów. 5 punktów przyznajemy dla Panasonika, i 4,75 dla XZ-1.
![]() Taki mały aparat przydaje się przy fotografii ulicznej nie będąc specjalnie zauważalnym. Zdjęcie wykonane aparatem Olympus E‑PM1. Par. eksp. 1/1000 s, ISO 800, f/5,6; f=17 mm
Możliwości edycyjne Możliwości edycyjne wszystkich testowanych tu modeli dziś już nie zaskoczą. Są one najwyżej dobre. Oczywiście możemy włączyć odtwarzanie zdjęć, w Olympusach możemy wywołać plik RAW, zmienić rozdzielczość zdjęcia oraz je kadrować, wprowadzić kompensację cienia, zredukować efekt czerwonych oczu, wprowadzić korekcję nasycenia, efekt sepii lub czarno-biały i e-Portret; przy zapisie plików RAW możemy w programie Olympus Viewer dodać efekty Magicznych Filtrów. W Panasoniku dostępne są zmiany rozdzielczości, kadrowanie, zmiana proporcji, wkomponowywanie tekstu, edycja rozpoznawania twarzy oraz przycinanie filmów. W Sony możemy jedynie dodać efekty zmieniające nasycenie i kolorystykę obrazu. Z racji powyższych niepowalających możliwości takie też będą oceny. Po 5 punktów dla Olympusów, 4,5 dla Panasonika i 4 dla Sony.
Podsumowanie Testowane modele są przyjemnymi w obcowaniu aparatami o relatywnie kompaktowych kształtach; najwygodniejszy do noszenia będzie XZ-1 z racji niewymiennej optyki. Pod względem możliwości przetwornika na pewno najlepiej wypadł NEX (czego się spodziewaliśmy). PEN daje duże możliwości filmowe (ze względu na możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu oraz stosowania magicznych filtrów). W każdym z aparatów znajdziemy coś ciekawego dla siebie, ponadto pozostają preferencje kupującego do marki, jak również upodobania kolorystyczne. Oczywiście, jak zawsze pozostaje też kwestia ceny. Najtaniej nabędziemy kompakt Olympusa i Panasonika GF3 (ok. 1500 zł), PEN to wydatek ok. 1800 zł. Najdroższy jest najnowszy NEX – 2400 zł, ale ten ma też największą matrycę. Powyższe ceny wg serwisu Ceneo.pl.
![]() Piotr Hernik Artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 10/2011 >>> data dodania: 04-02-2012
godzina dodania: 13:45
odsłon: 47886
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |