testowe Superzoomy (na wakacje i nie tylko) - pełny test opublikowany w FK 6/12![]() ciąg dalszy...Poza Olympusem wszystkie modele, oprócz automatyk programowych i programów tematycznych mają typowe dla lustrzanek ustawienia ręczne (M) oraz automatyki czasu (S) i przysłony (A). Największym wyborem filtrów efektowych może pochwalić się Olympus. W Fujifilm znajdziemy symulację efektów materiałów diapozytywowych tego producenta (Provia, Velvia, Astia). Duże łączone panoramy to zaleta modeli Fujifilm i Sony, ale również w innych modelach znajdziemy tę funkcję. Wszystkie aparaty rejestrują zdjęcia w formacie JPEG, ale format surowy RAW to domena jedynie Fujifilm i Panasonika. Trójwymiarowe pliki MPO rejestrują: Fujifilm, Nikon i Panasonic; ale również tryby zdjęć 3D znajdziemy w konstrukcjach Olympusa i Sony. Werdykt: 5,25 dla Fujifilm; 5 dla Canona, Nikona, Panasonika i Sony; oraz 4,75 dla Olympusa.
![]()
Jedynie w Panasoniku możemy podłączyć zewnętrzy mikrofon.
Testujemy Jakość rejestracji obrazu naszej szóstki przetestowaliśmy w redakcyjnym studiu. Sprawdziliśmy dynamikę przetwornika, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym o temperaturze barwowej 3000 K (przy balansie bieli również światłem ciągłym o temperaturze 5500 K). W tym teście nie korzystaliśmy ze studyjnego oświetlenia błyskowego z uwagi na to, że tylko Canon, Fujifilm i Panasonic dysponowały możliwością ich podłączenia poprzez styki sanek mocowania zewnętrznych lamp błyskowych. Pomiary testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, przy ustawionym trybie standardowym. Temperatura barwowa ustawiana była w pozycję definiowaną dla danego typu oświetlenia, a parametry ekspozycji ustawiane były rcznie według wskazań światłomierza Minolta Auto Meter IV (wyjątek stanowił Olympus który nie ma trybów ręcznych i musieliśmy korzystać z Programu).
Dynamika Dynamikę Olympusa oceniliśmy szacunkowo na 6 EV, bowiem brak trybu ręcznego doboru parametrów ekspozycji uniemożliwił dokonanie pomiarów według naszej procedury testowej. Test pozostałych modeli wykonaliśmy przy oświetleniu żarowym o temperaturze 3000 K. Wyniki testowanej tu piątki były na bardzo zbliżonym poziomie w przedziale od 6 do 6 i 2/ 3 EV. Fujifilm przy rozszerzonej dynamice do 400% uzyskał poziom 6 i 2/3 EV (zamiast 6 EV), a Nikon z załączoną funkcją D‑Lighting 7 EV (zamiast 6 i 1/3 EV). Najwyższy standardowy wynik dynamiki uzyskał aparat Sony (6 i 2/3 EV). Powyższe wyniki oceniamy jako w pełni satysfakcjonujące i bardzo dobre. Przyznajemy 5,1 punktu dla Pansonika; 5,25 dla Canona i Fujifilm; 5,3 dla Nikona, oraz 5,4 punktu dla Sony. Olympus otrzymał szacunkowe „5 punktów”.
![]()
Dynamika wszystkich modeli jest na bardzo zbliżonym poziomie ok. 6 i 1/2 EV.
Szumy Zaszumienie obrazu sprawdziliśmy również przy świetle żarowym o temperaturze 3000 K. Połowa z testowanych modeli ma możliwość regulacji stopnia odszumiania obrazu. W tych modelach wykonaliśmy pomiary również dla wzmocnionej redukcji szumu. Uzyskane efekty obrazują krzywe na zamieszczonym wykresie.
![]()
Procent sygnału szumowego jest bardzo różnorodny w poszczególnych modelach. Modele Canona i Panasonika mają najniższe zaszumienie ale też mają niski zakres ISO, odszumianie w nich jest ustawione na stałe i nie wiadomo na jak dużym poziomie. W modelach Fujifilm, NIkona i Sony mamy możliwość redulacji stopnia odszumiania obrazu. Jednak jego wzmocnienie w przypadku Sony uzasadnione jest tylko przy najwyższych wartościach ISO.
Są one jak na tego typu aparaty na przyzwoitym poziomie. Wzmocnienie redukcji w Fujifilm i Nikonie dało efekt znacznego obniżenia poziomu szumu obrazowego. W przypadku Sony przy wyższych wartościach ISO (6400, 12 800) uzyskaliśmy ok. 1% niższe szumy, jednak zdjęcia przy tych ustawieniach powstają w wyniku połączenia kilku klatek (wieloklatkowa redukcja szumów). W HX200V przy ISO 800 wzmocnienie redukcji dało odwrotny od zamierzonego efekt wikszajc zaszumienie o ok. 2%. O takich anomaliach należy pamiętać próbując korzystać z wzmocnienia redukcji zaszumienia. Powyższe wyniki zasługują na następujące oceny: 5,5 punktu dla Canona, Nikona i Panasonika; 5 dla Fuji i Sony; oraz 4,5 dla Olympusa. Co prawda przy niższych wartościach Olympus ma trochę niższe zaszumienie od wyżej ocenianych modeli Fujifilm i Sony, jednak wspomniane wyżej modele większy zakres ekwiwalentów czułości i to o 2 działki EV w górę.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
data dodania: 12-08-2012
godzina dodania: 01:00
odsłon: 148826
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco Właśnie zamierzam kupić wyżej wspomnianego Nikona 510p , dobrze , że w teście wypadł celująco...
Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |