testowe FUJIFILM FinePix S100FS, CASIO Exilim Pro EX-F1 i OLYMPUS SP-570 UZ: długie zoomy - potężne możliwości![]() ciąg dalszy...Konstrukcja obiektywu Casio to 12 soczewek w 9 grupach (z elementem asferycznym, umieszczonych w jednobryłowej konstrukcji aparatu. Zmiana ogniskowej i ostrości odbywa się całkowicie wewnętrznie. Ogniskową możemy zmieniać przełącznikiem przy spuście migawki lub wielofunkcyjnym pierścieniem na obiektywie. Obiektyw Fujifilm to doskonały Fujinon zbudowany z 13 soczewek w 10 grupach (z elementem asferycznym) i jest on całkowicie wyodrębniony z bryły aparatu, a swoim wyglądem przypomina obiektyw lustrzanki. Dzięki opcji Super makro możemy fotografować nim nawet z odległości 1 cm. Zmiana ogniskowej oraz ręczne ostrzenie odbywa się na drodze mechanicznej pierścieniami znajdującymi się na korpusie obiektywu. Ostrzenie jest wewnętrzne i nie powoduje obrotu przedniej soczewki, dzięki czemu możemy bez utrudnień stosować filtry polaryzacyjne i połówkowe. Na koniec najmniejsza rozmiarami konstrukcja Olympusa, to 14 soczewek w 11 grupach. Jest to klasyczny zoom montowany w tego typu aparatach o nie wielkich rozmiarach przy dużym zakresie ogniskowej. Zmiany ogniskowej dokonujemy obrotem pierścienia na obiektywie na drodze elektrycznej. Nie ma on gwintu do mocowania filtrów. Funkcja Makro działa już od 1 cm.
Aby poznać jakość zamontowanych w testowanych aparatach obiektywów przeprowadziliśmy mały test z zastosowaniem zmodyfikowanej tablicy Vuzort. Ze względu na ogniskowe tych obiektywów wykonaliśmy go w plenerze przy rozproszonym świetle. Sprawdziliśmy dystorsję i aberrację chromatyczną oraz subiektywną ostrość obiektywów. Pliki testowe rejestrowane były w formacie JPEG w najwyższej rozdzielczości i najmniejszej kompresji. Otrzymane wyniki dystorsji przedstawiono na wykresie poniżej.
![]()
Jak widać najmniejsze odchylenie występuje w Casio, ale jest to efektem mniejszego zakresu ogniskowych, w dodatku z najkrótszą ogniskową zaczynającą się od wartości 36 mm. Obiektyw Fujinon należy uznać w tej części testu za najlepszy, gdyż, mimo znacznie większego zakresu, dystorsja ma małe wartości i to dla obu skrajnych wartości ogniskowych. A w środkowym zakresie w zasadzie nie występuje. Obiektyw Olympusa co prawda wypada gorzej, ale są to wartości bardzo przyzwoite, a jego zakres ogniskowych jest najszerszy. Należy jednak wziąć pod uwagę, że w tego typu aparatach dystorsja mogła być dodatkowo poprawiona przez oprogramowanie aparatu. Aberracja w tak długich obiektywach musi występować. Pod tym względem prowadzi Fujifilm, za nim Casio i Olympus. Ocena ostrości jest tym wypadku oceną subiektywną. Kolejność: najlepszy Fujifilm i remis Casio z Olympusem.
Testowane modele mają bardzo zaawansowane możliwości fotograficzne, spełniające oczekiwania szerokich rzeszy użytkowników. Niemniej Casio i Fujifilm to swego rodzaju perełki. Model EX-F1 to pierwszy na świecie aparat rejestrujący serie zdjęć z częstością 60 kl./s, a S100fs umożliwia rejestrację zdjęć z symulacją efektów, jakie dawały odwracalne materiały Fujichrome.
![]() Przykładowe zdjęcie wykonane przy różnych symulacjach materiałów światłoczułych w aparacie Fujifilm S100FS (od lewej): Provia, Velvia, Soft, Portret. (par. eksp. f/6,4; t=1/160 s; ISO 200)
Olympusowi pozostało wyróżnienie się największym zakresem ogniskowych i najmniejszymi wymiarami. Każdy z rywali ma wbudowaną lampę błyskową oraz możliwość założenia zewnętrznej lampy w sanki mocujące z centralnym stykiem. Tylko Olympus w sankach ma dodatkowe styki do dedykowanych lamp systemowych. W tej kategorii przyznajemy po 5 punktów dla Casio i Fujifilm oraz 4 dla Olympusa.
Cała trójka umożliwia rejestrację sekwencji wideo. Jednak tylko Casio oferuje aż tak wiele. Jest to niemalże kamera – ma nawet oddzielny przycisk do szybkiego rozpoczęcia nagrywania. Daje on możliwość rejestracji obrazów w standardzie Full HD (1920×1080), z częstością 60 kl./s. Zmniejszając rozdzielczość do 336×96 pikseli, możemy osiągnąć nawet 1200 kl./s. Dodatkowo aparat wyposażono w gniazdo HDMI i możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu; jak też dodatkową lampę LED, oświetlającą kadr w zbyt słabym świetle.
![]() Jedynie Casio ma złącze HDMI oraz wejście na zewnętrzny mikrofon
data dodania: 03-12-2008
godzina dodania: 14:02
odsłon: 47622
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |