testowe Superzoomy (na wakacje i nie tylko) - pełny test opublikowany w FK 6/12![]() ciąg dalszy...
Pod względem dużej rozdzielczości ekrany wyróżnia się Nikon i Sony z 921 tys. punktów. W pozostałych modelach mamy do czynienia z 460 tys. punktów. Tu znowu wspomnianym minusem Olympusa jest nieruchomy ekran i dlatego model ten otrzymuje 4,5 punktu; Canon 4,75 punktów za niską rozdzielczość, mały wymiar i szumy; 5 punktów dla Fujifilm; 5,25 punktu dla Nikona i Sony za dużą rozdzielczość, oraz 5,5 punktu dla Panasonica za przegubowe zamocowanie ekranu. Niestety żaden z testowanych modeli nie ma ekranu dotykowego.
![]()
W Fujifilm HS30EXR możemy wybrać symulację efektów charakterystycznych dla diapozytywów tej firmy.
![]()
Panasonic. Duży ekran na przegubie to wielki plus. Trochę szkoda, że nie jest jeszcze dotykowy.
![]()
Nikon P510 dostępny jest również w kolorze bordowym, który na pewno spodoba się niejednej kobiecie.
![]()
Sony. W tego typu aparatach znajdziemy szeroki wybór programów tematycznych na prawie każdą okazję.
Wizjer elektroniczny Pod względem parametrów; wielkości i rozdzielczości wizjera na czoło wysuwa się Fujifilm z przekątną 0,26" i rozdzielczością aż 920 tys.punktów. I to jest widoczne przy korzystaniu z wizjera tego modelu względem konkurencji. Obraz jest większy i znacznie przyjemniejszy dla oka, pozbawiony smużenia. Niemniej daleko mu do obrazu z wizjera optycznego. Pozostałe modele mają przekątną 0,2" i tylko ok. 201 tys. punktów. Wszystkie wizjery mają 100% pokrycie kadru oraz korekcję dioptryczną. Werdykt: 4,75 punktu dla Fujifilm; 4 punkty dla pozostałych i 1 punkt dla Olympusa, który niestety nie posiada wizjera elektronicznego.
![]() Porównanie szerokiego kąta naszej testowej szóstki. Wyniki są zaskakujące. Np. Panasonic „oferuje” szerszy kąt od Canona. Mimo, że wg ekwiwalentów ogniskowych dla filmu małoobrazkowego, podawanych w specyfikacji przez producentów, powinno być odwrotnie.
![]()
Porównanie przybliżenia, jakie dają najdłuższe ogniskowe testowanych modeli. Tutaj – w przeciwieństwie do testu szerokiego kąta (patrz str. 78) – bez zaskoczenia. Z Nikonem P510 (ekw. obiektywu z ogiskową aż 1000 mm podpiętego do aparatu małoobrazkowego) najbardziej „zbliżymy się” do fotografowanego obiektu bez ruszania się z miejsca.
Możliwości fotograficzne W tego typu aparatach istotnym elementem ich możliwości jest obiektyw. Zastosowane tu konstrukcje są dosyć jasne i mają przysłonę ok. f/3 przy najkrótszej ogniskowej i ok. f/5,6 przy maksymalnej. Największy zakres ogniskowych ma Nikon, krotność jego obiektywu to 42×; kolejny to Canon z krotnością 35×; następnie Fujifilm i Sony z 30×; Olympus 26×. Ostatnim w tej wyliczance jest Panasonic z krotnością zaledwie 24×. Te wartości optycznej krotności obiektywu możemy rozszerzyć poprzez zoom cyfrowy. Konstrukcja tych obiektywów to z reguły kilkanaście soczewek, wśród których zawsze umieszczono przynajmniej jedną specjalistyczną soczewkę mającą na celu poprawę jakości całej konstrukcji.
![]()
Filtry typu szkic znajdziemy m.in. w Nikonie i Olympusie.
Kolejnym istotnym elementem tych konstrukcji jest jego serce, czyli matryca. Fizyczna wielkość przetworników jest zbliżona. Najczęściej jest to 1/2,3". Trochę większy jest w Fujifilm 1/2", a mniejszy w Panasoniku 1/2,33". Są to przetworniki typu CMOS (MOS – Panasonic). W Canonie, Fujifilm, Nikonie i Sony wykonana jest ona w technologii BSI. Matryce współpracują z wydajnymi nowoczesnymi procesorami umożliwiającymi szybkie przetwarzanie i zapis zarejestrowanego materiału. W przypadku Fujifilm jest to nawet procesor dwurdzeniowy. Najwyższą rozdzielczością może poszczycić się Sony – 18,2 mln pikseli, umożliwia wydrukowanie zdjęć w formacie 31,1×41,4 cm, przy 300 dpi. Zaś najniższą Canon i Panasonic – 12 mln. Daje ona wydruki w formacie 25,4×33,9 cm. Pośrednie modele dysponują 16 mln pikseli (Fujifilm i Nikon) oraz 14 mln (Olympus). Pod względem zakresów ekwiwalentów czułości przoduje Sony z zakresem od ISO 100 do ISO 12 800. Fujifilm ma również możliwość ustawienia ISO 12 800, ale w zmniejszonej rozdzielczości. Nikon otrzymał maksymalną wartość Hi1 (6400) a w pozostałych najwyższa wartością ISO jest 3200. Wymienione tu wartości ISO są wartościami, które możemy używać w różnych trybach fotografowania. W Nikonie również występuje ISO 12 800 (Hi2), ale tylko dla zdjęć czarno-biaych, a w Panasoniku ISO 6400 w trybie tematycznym „Duża czułość”.
![]()
Panasonic FZ150
data dodania: 12-08-2012
godzina dodania: 01:00
odsłon: 148825
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco Właśnie zamierzam kupić wyżej wspomnianego Nikona 510p , dobrze , że w teście wypadł celująco...
Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |