testowe TEST PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED - przesuwy, pokłony oraz kilka drobnych spostrzeżeń![]() ciąg dalszy...
Czy obiektyw musiał zostać tak skonstruowany?
Parafrazując cytat z filmu „Rozmowy kontrolowane” trzeba by stwierdzić, że „widocznie musiał, skoro został”. Stało się tak za sprawą skrócenia ogniskowej obiektywu lub zastosowania w obiektywie wewnętrznego ogniskowania (stara „osiemdziesiątka piątka” nie miała systemu IF). Kiedy Nikon pokazał zdjęcia prototypu nowej wersji obiektywu 85 mm do korekcji perspektywy, okazało się, że moduł z elementami sterującymi przesuwami oraz pokłonami przesunięto w stronę mocowania bagnetowego tak samo jak w optyce o ogniskowej 24 mm, a zatem należy przypuszczać, że cała seria PC-E będzie miała identyczne problemy przy przesuwaniu oraz obracaniu. Przez analogię należy podejrzewać, że skoro stara wersja osiemdziesiątki piątki nie zahaczała o pryzmat, to można było zrobić dwudziestkę czwórkę w podobny sposób.
![]()
Podsumowanie
Reasumując zastrzeżenia do nowego PC-E Nikkora 24 mm f/3,5D ED, należy stwierdzić, że jest to obiektyw, który w pełni i bez ograniczeń współpracuje tylko z jednym modelem aparatu, czyli Nikonem D3. Z innymi aparatami współpracuje w ograniczonym zakresie, lub nie współpracuje wcale. Wydaje się, że lepiej by się stało, gdyby inżynierowie firmy skonstruowali nowy obiektyw analogicznie do starej „osiemdziesiątki piątki” PC – czyli zachowali mechaniczne sterowanie przysłoną oraz moduł sterowania perspektywą odsunięty od mocowania bagnetowego. Wielu fotografów (łącznie ze mną) z pewnością poświęciłoby wygodę w pełni automatycznego sterowania ekspozycją i przysłoną obiektywu z dwoma aparatami (D3 oraz D300) na rzecz ręcznej, ale pełnej współpracy ze wszystkimi lustrzankami Nikona.
tekst i zdjęcia: Jarosław Brzeziński
Druga część artykułu będzie dotyczyć walorów optycznych obiektywu Nikona w porównaniu z Canonem TS-E 24 mm f/3,5L data dodania: 24-02-2012
godzina dodania: 13:45
odsłon: 27189
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |