testowe Test aparatu Fujifilm FinePix HS10 - 30-krotny zoom. Pełny tekst artykułu, który ukazał się w Foto-Kurierze 4/2010![]() ciąg dalszy...To właśnie obiektyw wydaje się największą zaletą tej konstrukcji. 30-krotny, ręcznie obsługiwany zoom Fujinon o rekordowym zakresie 24–720 mm (dla małego obrazka) i zmiennym świetle f/2,8–5,6 daje ogromne możliwości. Przede wszystkim mamy do dyspozycji zarówno szeroki kąt, jak i naprawdę imponujące zbliżenie. W praktyce wykonywanie zdjęć na ogniskowej 720 mm z ręki nie jest jednak łatwe – można sobie wyobrazić, że najdrobniejsze poruszenie aparatem wyraźnie zmienia kadr. Zastosowana stabilizacja matrycy sprawia, że obserwowany na ekranie lub w wizjerze obraz dodatkowo „pływa” – delikatnie kołysze się na wszystkie strony. W niektórych sytuacjach problemy możemy mieć również z ostrzeniem. Autofocus jest bardzo czuły, więc jeśli w kadrze, w interesującej nas płaszczyźnie, mamy wiele elementów w niewielkich odległościach, AF będzie „skakał”, i nic na to nie poradzimy. Najlepszym wyjściem byłoby po prostu zastosowanie statywu. Trzeba za to przyznać, że zdjęcia wykonane na największym zbliżeniu charakteryzuje naprawdę wysoka jakość. Zachowanie dobrych parametrów optycznych przy takiej rozpiętości ogniskowych to nie lada sztuka.
W trybie automatycznego pomiaru balansu bieli, w oświetleniu żarowym, aparat zbyt ciepło oddaje barwy. Po przełączeniu w tryb dedykowany (WB żarowe) barwy są zdecydowane chłodniejsze. Pod tym względem HS10 lepiej radzi sobie przy błysku – zarówno w trybie Auto, jak i dedykowanym dobrze ocenia temperaturę barwową. Nie ma możliwości doboru temperatury wg skali Kelvina.
![]() Światło błyskowe
![]() Światło żarowe
Oprócz podstawowych trybów P, A, S, M, HS10 „oferuje” również wiele bardziej lub mniej użytecznych gadżetów. Ciekawą funkcją jest tryb szerokiej panoramy, realizowany podobnie jak w HX10 Sony, czyli przez przesuwanie aparatu na boki (również trzymając aparat w pionie), w górę lub w dół. Na ekranie pojawia się strzałka informująca nas o postępie rejestracji. Inne funkcje, to m.in. Motion Remover (aparat wykonuje 5 zdjęć, a następnie łączy je eliminując ruchome elementy), tryb fotografowania obiektów w szybkim ruchu (łączy kilka ujęć w jedno zdjęcie 7, pokazując kolejne fazy ruchu), czy tryb fotografowania przy słabym oświetleniu (łączy ujęcia wykonane z wysokimi i niskimi czułościami ISO). To oczywiście tylko wybrane funkcje. W tej klasie aparatów to jednak naprawdę dużo. Za możliwości fotograficzne przyznajemy 5,5 punktu.
![]() Tryb łączenia wielu ujęć umożliwia wykonywanie dynamicznych zdjęć sekwencyjnych. W niektórych przypadkach efekty będą dalekie od oczekiwanych. Ruchomy motyw nie powinien nakładać się na siebie dlatego tak ważny jest prawidłowy dobór czasu realizacji serii.
Możliwości multimedialne
Do kadrowania wykorzystujemy 3-calowy ekran LCD (230 tys. pikseli), pokrywający ok. 97% kadru, lub stosunkowo duży, elektroniczny wizjer EVF FLCD (0,2 cala, 200 tys. punktów) który przydaje się gdy fotografujemy w mocnym słońcu oraz gdy zależy nam na precyzyjnym kadrowaniu przy długich ogniskowych. Wizjer minimalnie smuży tylko gdy fotografujemy w gorszych warunkach oświetleniowych. Rozdzielczość jest wystarczająca, choć oczywiście przyjemniej pracuje się z wizjerem o dużej rozdzielczości (jak np. w wizjerze VF-2 Olympusa PEN). Automatyczne przełączanie trybu kadrowania z ekranu na wizjer po przystawieniu oka, z pozoru bardzo użyteczne, w praktyce jest trochę zbyt wolne. Zanim wyświetli nam się obraz, unikalna chwila często umyka. Niemniej za wizjer należy się 5 punktów.
Zasilanie
Aparat zasilany jest czterema bateriami alkalicznymi typu AA, lub akumulatorkami niklowo-wodorkowymi (NiMH) typu AA. Rozwiązanie z pozoru dobre – bo popularne „paluszki” możemy kupić praktycznie wszędzie. Często okazuje się jednak, że łatwiej byłoby nam naładować akumulator niż szukać baterii. Niemniej ogniwa okazują się całkiem wydajne. Jeden komplet o pojemności 2700 mAh umożliwił wykonanie ponad 500 zdjęć.
Podsumowanie FinePix HS10 to chyba najbardziej udany kompaktowy superzoom Fujifilm i jedna z najciekawszych konstrukcji w tym segmencie na rynku. Niewielki korpus kryje naprawdę duże możliwości – „oferuje” dobrą jakość zdjęć, szeroki zakres ogniskowych i wiele ciekawych funkcji. Dodatkowym atutem może być też niewygórowana cena, ustalona na poziomie ok.1800 zł. Zaskoczeniem były dla nas tylko błędy pojawiające się przy wysokich czułościach ISO. Wykonane w naszym redakcyjnym studiu zdjęcia za pośrednictwem Fujifilm Polska trafiły do inżynierów w japońskiej centrali firmy. W oficjalnym komunikacie poinformowano nas, że na ich podstawie opracowano nową wersję oprogramowania „odpowiedzialnego” za przetwarzanie obrazu. W finalnych egzemplarzach problem ma już nie występować.
Ocena końcowa
![]()
Tekst, pomiary i zdjęcia: Maciej Zieliński
Przejdź do pierwszych testowych zdjęć [kliknij] Arykuł opublikowano w FK 4/2010 [kliknij]
data dodania: 07-12-2010
godzina dodania: 15:06
odsłon: 68558
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |