Wydania FK: 177,
publikacje: 9407,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2134,
galerie zdjęć: 303447,
użytkownicy: 9952
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
ciąg dalszy...
Wizjer elektroniczny
Nikon Z 30 nie ma wizjera elektronicznego, a cały proces kadrowania odbywa się za pomocą osadzonego na przegubie ekranu LCD, który ma 3-calową przekątną i jest nieco mniejszy od uchylnego ekranu Nikona Z 50 (patrz dalej). Przypomnijmy, że w Nikonie Z 50 zastosowano wizjer elektroniczny o przekątnej 0,99 cm (0,39 cala), typu OLED o rozdzielczości około 2,36 mln punktów, który pokrywa kadr w 100% w pionie i w poziomie. Naszym zdaniem ten brak wizjera elektronicznego w Nikonie Z 30 jest największą wadą tego aparatu z punktu widzenia fotografujących, ale vlogującym dotychczas na smartfonach nie powinno to przeszkadzać, gdyż w silnym słońcu obraz na Z 30 będzie widoczny porównywalnie słabo, jak w większości smartfonów. Brak wizjera utrudnia też kontrolę ekspozycji przed wykonaniem zdjęcia, a potem ocenę np. ostrości wykonanych zdjęć, czyli pozbawia aparat dwóch największych zalet bezlusterkowców. Pamiętajmy jednak, że dla vlogujących dotychczas na smartfonach, a do takich głównie kierowany jest Nikon Z 30, brak wizjera elektronicznego nie będzie odczuwalny.
Ekran
Do komunikacji z aparatem i do kadrowania można wykorzystywać jedynie 3" ekran LCD osadzony na przegubie (14). Jego rozdzielczość wynosi 1,04 mln punktów, a jego kąt oglądania wynosi 170°. Pokrycie kadru wynosi około 100%. Co ważne, podobnie jak w Z 50, ekran jest w pełni dotykowy, co znaczy, że możemy na nim, tak jak w smartfonach przesuwać zdjęcia i zmieniać ich powiększenie za pomocą opuszków palców. To bardzo ważne dla potencjalnych użytkowników aparatów. Ekran można odchylać w bok o ok. 180° i obracać go o tyle samo, co umożliwia zrobienie selfie. Ekran mógłby mieć nieco większą rozdzielczość, ale odczujemy jej brak wykonując jedynie duże powiększenia na ekranie. Za ekran przyznajemy 5,8 punktu.
Szumy
Pomiary wykonaliśmy przy wyłączonej redukcji szumów, redukcji na poziomie „normalnym” oraz „zwiększonym”. Światło błyskowe miało temperaturę 5000 K.
Nikon Z 30 ma 3 rodzaje odszumiania: Zwiększone, Normalne oraz Zmniejszone. Ponieważ jest to ta sama matryca co w Z50 to wyniki pomiarów przytaczamy z testowanego przez nas Z 50 i traktujemy je jako analogiczne. Przy wyłączonej redukcji w warunkach studyjnych ilość szumu rośnie dość szybko wraz z podnoszeniem czułości i przy ISO 800 jest na średnim poziomie, a od ISO 6400 zaczyna być dość dobrze widoczny. Po włączeniu redukcji „normalnej” mały poziom zaszumienia widoczny jest do ISO 6400, a przy redukcji „zwiększonej” nawet do ISO 25 600. W praktyce w pełni użyteczną wartością czułości przy redukcji „Normalnej” jest ISO 3200. Do tego momentu szumy są stosunkowo niskie a jednocześnie szczegółowość obrazu jest zachowana. Od ISO 6400 szum staje się coraz większy, a szczegóły obrazu stopniowo zanikają. Od ISO 6400 szum staje się coraz większy, a szczegóły obrazu stopniowo zanikają.
Pod względem szumów Nikon Z 30 otrzymuje, tak jak Nikon Z 50 5,5 punktu.
Dynamika
Nikon Z 30, wyposażony w matrycę formatu APS-C (23,5 × 15,7 mm) typu CMOS (20,9 mln pikseli), ma tę samą rozpiętość tonalną co Z 50 - 6 i 1/3 EV. Jest to dobry rezultat i za dynamikę przyznajemy 5,15 punktu.
Odwzorowanie barwne
Za odwzorowanie barwne przyznajemy, tak samo jak w przypadku Nikona Z 50 5,4 punktu.
Możliwości edycyjne
Nikon Z 30 ma te same możliwości edycyjne co Z 50. W tym przypadku możliwości edycyjne ocneiamy również 6 punktów.
13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon
Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA:
V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z
firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z...
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda
wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu
foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki
o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro.
Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9
-etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200
(mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie
z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą
nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024