testowe Nikon D90 nie tylko „kręci / TEST![]() ciąg dalszy...
Dynamika rejestracji Identyczne wymiary sensora D90 oraz zakres dostępnych ekwiwalentów czułości (ISO 200-1600 z możliwością rozszerzenia o nieskalibrowane wartości ISO 100 i 6400), pozwalają podejrzewać, że mamy do czynienia z tym samym sensorem, który Nikon umieścił w modelu D300.
Czy testy dynamiki i szumów to potwierdzą?
Pomiary dynamiki rejestracji jak zwykle wykonaliśmy w naszym redakcyjnym studiu. Do oświetlenia tablicy testowej Macbetha posłużyły nam dwie lampy Bowens Esprit 500 z nałożonymi softboksami 50×90 cm. Do testów przy oświetleniu ciągłym wykorzystaliśmy żarówki pilotujące lampy Halolux 230 W. Parametry oświetlenia dobieraliśmy korzystając ze światłomierza Minolta Auto Meter IVF, a temperaturę barwową, dobieraną ręcznie z poziomu menu aparatu, ustawiliśmy według wskazań kolorymetru Minolta Color Meter IIIF. Aparat testowany był w zestawie z obiektywem Nikkor AF-S DX 18-105 mm f/3,5-5,6G ED VR. Kolejno sprawdziliśmy zachowanie matrycy w sytuacji sztucznie wywołanego niedoświetlenia i prześwietlenia ekspozycji w skoku co 1/3 EV, zarówno dla światła błyskowego, jak i ciągłego. Temperatura dla światła żarowego wynosiła 2680 K, a dla błysku 5260 K.
Wykres dynamiki
![]() Sukcesem Nikona D90 (CMOS) jest fakt zrównania się pod względem dynamiki rejestracji z Nikonem D80 (CCD)
Dynamika Nikona D90 przy świetle żarowym jest analogiczna do tej, jaką uzyskiwano w Nikonie D80, ale aż o 1 EV większa niż w Nikonie D300. Przy świetle błyskowym jej zakres się zmniejsza o 2/3 EV do wartości 5 i 1/3 EV. Zakres dynamiki Nikona D90 jest nieco przesunięty w stronę niedoświetleń, co oznacza, że Nikon D80 nieco lepiej oddawał szczegóły w światłach. Dynamikę w D90 oceniamy na 5 punktów.
Szumy Pomiarów cyfrowego szumu, generowanego przez przetwornik Nikona D90, dokonaliśmy w podobnych warunkach jak przy pomiarze dynamiki. Do oceny wyniku pomiarów wykorzystaliśmy największe pliki o najwyższej jakości. Wykonaliśmy sześć serii zdjęć testowych. Najpierw sprawdziliśmy zachowanie przetwornika w świetle błyskowym o temperaturze barwowej 4900 K, kolejno z wyłączoną, a następnie włączoną funkcją redukcji szumu przy zastosowaniu wysokich ekwiwalentów czułości ISO. Druga część testu wykonana została przy ciągłym świetle żarówek halogenowych o temperaturze barwowej 2710 K. Tym razem najpierw wykonaliśmy zdjęcia bez użycia dodatkowych funkcji, później z włączoną funkcją Hi ISO, osobno z redukcją podczas długich czasów otwarcia migawki, oraz z wykorzystaniem obu wariantów jednocześnie. Badaliśmy szumy w całym zakresie – od ISO 100 do 6400.
![]() Zdjęcie wykonane Nikonem D90 przy rozdzielczości 300 dpi ma wymiary 24,1×36,3 cm Poniżej przedstawiamy wycinki kadru o podstawie 500 pikseli przy różnych ekwiwalentach czułości ISO
![]() ISO 200
![]() ISO 400
![]() ISO 800
![]() ISO 1600
![]() ISO 3200
![]() ISO 6400 Nikon D90 bardzo dobrze odwzorowuje barwy podstawowe oraz szarości bez względu na wartość ekwiwalentu czułości ISO. Całe pliki znajdziesz [tutaj]
data dodania: 23-07-2009
godzina dodania: 16:01
odsłon: 45547
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |