testowe Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo / TEST![]() ciąg dalszy...
Obiektyw i ustawianie ostrości RD1 wyposażono w mocowanie bagnetowe typu M. Oprócz obiektywów tego systemu, mogących pochodzić np. od Cosiny lub Leiki, po zastosowaniu adaptera można też używać optyki dalmierzowej z mocowaniem gwintowym M39 (np. Cosiny, FED-a, Zorki). Do testu wykorzystaliśmy obiektyw Leica Elmar-M 2,8/50. Ustawianie ostrości w Epsonie R-D1 odbywa się ręcznie przy pomocy dalmierza. Dobór kadru i zminimalizowanie błędu paralaksy możliwe jest po zmianie ramek obserwacyjnych w wizjerze. Doboru dokonuje się przy pomocy specjalnego przełącznika ramek umieszczonego w górnej części korpusu, a przystosowanego do współpracy z obiektywami o ogniskowych 28, 35 i 50 mm.
Szumy Poziom średnich szumów (zakłóceń w rejestracji) aparatu badany był przy temperaturze otoczenia 22° C przy świetle błyskowym o temperaturze barwowej 4980 K i jest na poziomie od 1,37 do 4,18 %. Wybierając większy ekwiwalent czułości np. ISO 1600. musimy liczyć się z większymi szumami (nawet do ok. 5,16 % dla kanału czerwonego).
Epson RD-1 - Szumy w % w zależności od ekwiwalentu czułości
Warto zauważyć, że w testowanym modelu wartości szumów dla ekwiwalentów czułości ISO 400 i 800 są na prawie identycznym niewielkim poziomie 2,3 %. To bardzo dobry rezultat w szczególności gdy weźmiemy pod uwagę wartość uzyskiwaną dla ekwiwalentu ISO 800.
Rozdzielczość, element CCD, tryby i szybkość pracy
Epsona RD1 wyposażono w element CCD formatu APS-C (23,7 x 15,6 mm, o krotności ogniskowej ok. 1,5x), o całkowitej liczbie pikseli 6,24 mln, pozwalający rejestrować obraz o rozdzielczości efektywnej 6,014 mln pikseli. Element ten pozwala nam uzyskać pliki w formacie JPEG (N lub H) lub RAW (R). Ich maksymalna rozdzielczość 2000 x 3007 pikseli pozwala uzyskać powiększenia formatu 16,93 x 25,46 cm dla 300 dpi. Po “rozwinięciu” w programie graficznym pliki z R-D1 zajmują ok. 17,2 MB w RGB. Zdjęcia zapisywane na karcie pamięci posiadają objętość odpowiednio: JPEG-N ok. 1,9 MB, JPEG-H ok. 3,5 MB, a pliki “surowe” typu RAW ok. 10 MB. Rozdzielczość liniowa układu element CCD i obiektyw jest na poziomie 35 linii/mm zarówno na brzegu kadru, jak i w środku kadru. Rozdzielczość badano dla liczby przysłony 8. Wysoką jakość obiektywu potwierdza w miarę równy rozkład maksymalnych rozdzielczości rejestrowanych przez układ matryca-obiektyw.
Dynamika Test dynamiki detektora Epsona R-D1 przeprowadziliśmy przy oświetleniu żarowym w temperaturze otoczenia 22 °C. Wyniki eksperymentu zestawiliśmy na wykresie obok w zestawieniu z porównywanymi przez nas dotychczas lustrzankami cyfrowymi należącymi do różnych klas sprzętu. Są nimi kolejno: profesjonalny i drogi Nikon D2X, profesjonalny R-D1 (3000 euro), FinePix S3Pro oraz amatorski Nikon D70.
Jak widać z wykresu dynamika większości konstrukcji cyfrowych kształtuje się na podobnym poziomie ok. 4 2/3 EV (Epson R-D1 oraz prawie dwukrotnie droższy D2X), czy ok. 5 EV w przypadku D70. Zdecydowanie wyróżnia się z tego grona FinePix S3Pro, którego zakres dynamiki dla ustawień rejestracji Wide2, jest jeszcze o ok. 2/3 EV większy niż D70 (wynosi ok. 5 2/3 EV).
![]()
Czarne pole sygnalizuje prześwietlenie (brak szczegółów w pliku) na danym obszarze
Dodatkową cechą jest, że S3Pro jest jedynym testowanym przez nas aparatem, którego górne zagięcie krzywej stanowi łagodny łuk – co przyczynia się efektywnie do poprawy odwzorowania szczegółów w światłach (F•K 5/2005 str. 40).
Możliwości fotograficzne Poza możliwościami fotograficznymi wynikającymi z opisu elementów obudowy przedstawionych na początku artykułu, RD1 ma możliwość wykonywania zdjęć zarówno w kolorze jak i w czeni i bieli. Przy czym ciekawe jest to, że w drugim przypadku możliwe jest programowe „nałożenie” podstawowych filtrów do fotografii czarno-białej. Możemy wybrać filtr żółty, pomarańczowy, czerwony lub zielony, co wydatnie poszerza nasze możliwości kreatywne podczas wykonywania zdjęć czarno-białych. To duży plus aparatu. Tym bardziej, ze z założenia jest on przeznaczony dla zaawansowanych fotografujących.
![]()
![]()
Maksymalne powiększenie i skrajne przesunięcie (B, C, D) zdjęcia A Unikalną zaletą konstrukcji dalmierzowej jest bardzo cicha praca aparatu, jak też brak w nim praktycznie wstrząsów przy wyzwalaniu migawki (dzięki temu stosowanie czasów rzędu 1/8 s nie musi powodować poruszenia zdjęcia). Nie występuje także chwilowe “zaciemnienie” wizjera na czas ekspozycji. Wszystko to jest znamienne konstrukcjom nie posiadającym ruchomego zwierciadła w układzie celownika.
![]()
Wyciągnięcie pokrętła zwijania powrotnego filmu do góry pozwala na zmianę kierunku przesuwania.
data dodania: 06-03-2009
godzina dodania: 19:31
odsłon: 41724
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |