testowe Canon czy Nikon 70-200 mm f/2,8 - pełny test opublikowany w FK 5/2010![]() ciąg dalszy...
Bokeh
Do testu umieszczono obiekty na kilku płaszczyznach, przy czym ostrość była ustawiana na obiekt najbliższy. W niektórych przypadkach, mimo ustawienia tej samej ogniskowej, trzeba było dla zachowania identycznego kadru zmieniać odległość od obiektu ze względu na nierównomierne skracanie ogniskowej przez testowane obiektywy przy zdjęciach z bliska.
![]()
Test bokeh: pełen kadr z AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/2,8G ED VR przy ogniskowej 200 mm i przysłonie f/2,8
![]()
Test bokeh przy ogniskowej 200 mm i przysłonie f/2,8. Obydwa Canony (górne zdjęcia) mają neutralny bokeh, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED (lewe dolne zdjęcie) najgorzej z testowanej czwórki rejestruje nieostre partie obrazu, natomiast najlepszy bokeh ma AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II (prawe dolne zdjęcie).
Zdjęcia pod światło Gdy źródło światła znajduje się poza kadrem, w przypadku teleobiektywów można wyeliminować blikowanie długą osłoną przeciwsłoneczną lub wysłaniając przednią soczewkę jakimś przedmiotem; zatem prawdziwy morderczy test odporności na naświetlenia polega na tym, że źródło światła znajduje się w kadrze, na jego krawędzi. W tej części testu widać, jak wiele obydwaj producenci poprawili w stosunku do pierwszych wersji. Najmniej odporny na blikowanie i „duszki” jest stary Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM, nieco lepsza jest pierwsza wersja Zoom-Nikkora. AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II to znaczne ulepszenie w porównaniu z wersją pierwszą, zapewne dzięki powłokom nanokrystalicznym. Naprawdę po mistrzowsku przy zdjęciach pod światło radzi sobie Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM.
![]()
Skracanie ogniskowej Od chwili pojawienia się na rynku AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II recenzje i testy podkreślały dwa aspekty: mniej lub bardziej widoczną poprawę osiągów w stosunku do wersji pierwszej, oraz fakt, że przy zdjęciach z bliska nowy obiektyw daje odczuwalnie szersze kadry od starego. Wiadomo, że każdy obiektyw z wewnętrznym ogniskowaniem skraca nieco ogniskową wraz ze zmniejszaniem się odległości fotografowania (ang. „focus breathing”). Pierwsza wersja, czyli AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED, też tak się zachowywała, ale skracanie ogniskowej nie było znaczne: przy ogniskowej 200 mm i minimalnej odległości fotografowania (1,4 m) rzeczywista ogniskowa wynosiła około 182 mm, umożliwiając wykonanie bardzo ciasnego portretu. W nowym obiektywie, przy tej samej odległości (1,4 m), ta wartość spada do zaledwie 134 mm. Należy o tym pamiętać kupując obiektyw: z bliska jest on lepszy optycznie od starej wersji, ale nie daje równie ciasnego kadru. Zestawienie porównawcze rzeczywistej ogniskowej AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/2,8G ED VR II przy ustawieniu ogniskowej 200 mm:
Odległość fotografowania - rzeczywista ogniskowa Przy ustawieniu na ogniskową 200 mm i fotografowaniu z odległości 1,4 m kadry z obydwu Canonów są identyczne i prawie takie same jak ze starej wersji Nikkora 70-200 mm f/2,8, zatem ich rzeczywista ogniskowa wynosi wtedy około 180 mm. Dzięki temu, że nowy Canon EF 70-200 mm f/ 2,8L IS II USM ma skróconą minimalną odległość fotografowania do 1,2 m, daje on przy ogniskowej 200 mm naprawdę ciasny kadr.
![]()
Test skracania ogniskowej: zdjęcia wykonane przy ogniskowej 200 mm z odległości 1,4 m.
![]()
Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM: kadr przy ogniskowej 200 mm z odległości 1,2 m.
Aberracja chromatyczna Podobnie jak w przypadku winietowania, widać wyższość nowszych konstrukcji nad starymi. AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II wypada najlepiej, z praktycznie zerową aberracją przy 200 mm i minimalną przy pozostałych ogniskowych; podczas gdy w AF-S VR Zoom-Nikkorze 70-200 mm f/2,8G IF-ED aberracja jest umiarkowana przy 200 i 135 mm, mała przy 105, a bardzo mała przy 70 mm. Starsza wersja obiektywu Canona, czyli Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM, wypada najsłabiej, z umiarkowaną aberracją chromatyczną przy 200, 100 i 70 mm i małą przy 135 mm. Nowa wersja, Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, jest znacznie ulepszona, z bardzo małą aberracją przy 200 i 100 mm, małą przy 135 i minimalną przy 70 mm (oceny cząstkowe na końcu).
data dodania: 31-10-2013
godzina dodania: 13:45
odsłon: 46554
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco Mam Nikkora VR II i to jest moje ulubione szkło mimo że body to dx.
Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |