testowe Sony NEX-5N w starciu z konkurencją (test) - artykuł z Foto-Kuriera 10/2011![]() ciąg dalszy...
![]() Panasonika wyposażono w ekran dotykowy. Możemy wyzwalać migawkę przez dotknięcie ekranu.
![]() Olympusy mają największe możliwości edycyjne, choć nie są one powalające.
![]() W PEN‑ie mini mamy nowy wzór podręcznego menu.
Możliwości fotograficzne Wszystkie modele dysponują podobnym możliwościami fotograficznymi. Zacznijmy od obiektywu. W kompakcie mamy niewymienny, za to jasny zoom f/1,8-2,5 o ekwiwalencie ogniskowych 28-112 mm. W pozostałych możemy dowolnie dobierać optykę, jednak to jest dodatkowy wydatek (standardowy zoom daje nam ekwiwalent ogniskowych w okolicach 2880 mm). Przetwornik: XZ-1 otrzymał matrycę kompaktową o rozmiarze 1/1,63 cala typu Live CCD, o efektywnej rozdzielczości 10 mln pikseli, sterowaną procesorem TruePic V i dającą kadry o rozdzielczości 3648×2736 pikseli, co przekłada się na możliwość ich wydrukowania w formacie 23,2×30,9 cm przy 300 dpi; E-PM1 ma przetwornik 4/3 cala typu Live MOS, o efektywnej rozdzielczości 12,3 mln pikseli, sterowany procesorem TruePic VI, rejestrującym kadry 4032×3024 pikseli, co daje nam wydruk 25,6×34,1 cm; Panasonic GF3 to również przedstawiciel z matrycą Live MOS 4/3 cala i rozdzielczością 12,1 mln pikseli, sterowaną procesorem Venus Engine FHD, zapewniającą kadry 4000×3000 pikseli i wydruki 25,4×33,9 cm; ostatnim modelem jest najnowszy aparat Sony NEX5N z największym w tym zestawieniu przetwornikiem rozmiaru APS-C, typu CMOS Exmor z procesorem BIONZ, efektywną rozdzielczością 16,1 mln pikseli, kadrami 4912×3264 pikseli i wydrukami 27,6×41,6 cm. Dodatkowo Sony umożliwia nam rejestrację łączonych panoram formatu nawet 12 416×1856 pikseli. Jak widać, jest tu wprost proporcjonalna zależność – im większy przetwornik, tym większe rozdzielczości i możliwość otrzymania większych wydruków. Choć to, co potrzebne większości użytkownikom, zapewnia już kompaktowy model XZ-1.
![]() Duży przetwornik i jasny obiektyw pozwalają na wykonanie zdjęć o małej głębi ostrości. Zdjęcie wykonane aparatem Sony NEX-5N. Par. eksp. 1/640 s, ISO 800, f/2,8; f=16 mm
System AF wszystkich modeli oparty jest na detekcji kontrastu i dysponuje w kolejności modeli jak powyżej 11, 35, 23 i 25 punktami ustawiania ostrości, co zapewnia satysfakcjonujące ostrzenie obrazu. W trudnych warunkach występuje wspomaganie pracy autofocusu światłem diody LED. Nowy NEX szczyci się najszybszym autofocusem. Modele z wymienną optyką zapewniają najkrótszy czas ekspozycji na poziomie 1/4000 s, a kompakt 1/2000 s. Natomiast pod względem częstotliwości wykonywania zdjęć seryjnych wystepuje bardzo duża rozpiętość. Olympus XZ-1 potrafi ustrzelić nawet 15 kl./ s (bez mechanicznego ruchu migawki), następnie NEX, osiągając do 10 kl./s, za nim PEN z 5,5 kl./s i GF z 3,8 kl./s. Oczywiście należy tu pamiętać, że szybkość zapisu zależy w dużej mierze od szybkości zastosowanego nośnika pamięci, jak również czasu ekspozycji oraz rozdzielczości zapisywanego pliku. Kolejne spore różnice pomiędzy modelami występują w zakresie ustawień wartości ISO. Tu bezsprzecznie przoduje Sony z zakresem ISO 100-25600, kolejne pozycje zajmują: PEN z zakresem ISO 200-12800, XZ z ISO 100-6400 i GF z ISO 160-6400.
W każdym z tych aparatów dostępne są standardowe tryby ekspozycji P, A, S, M, jak również różnego rodzaju inteligentne automatyki. Nie zabrakło szeregu programów tematycznych, oraz różnych stylów fotografowania. W tej kategorii przyznajemy 5,5 punktu dla Sony za wysokie wartości ISO; 5,25 dla PENa za mocowanie zewnętrznych lamp błyskowych i Magiczne Filtry, oraz po 5 punktów dla Panasonika i Olympusa XZ-1.
Testujemy Ze względu na brak możliwości podłączenia lamp studyjnych do modeli Panasonika i Sony, test zaszumienia obrazu, jak również i dynamiki wykonywaliśmy przy oświetleniu halogenowym o temperaturze barwowej 3000 K, z wykorzystaniem tablicy barwnej X-Rite (dawniej Gretag McBeth). Do pomiaru oświetlenia użyliśmy światłomierza Minolta Auto Meter IV oraz Minolta Color Meter III. Balans bieli ustawiany był ręcznie w kelwinach (a w przypadku XZ-1 na definiowany dla światła żarowego).
Odwzorowanie barwne Jak poradzi sobie balans bieli testowanych modeli, sprawdziliśmy przy oświetleniu żarowym o temperaturze 3000 K oraz słonecznym o temperaturze 5500 K z wykorzystaniem tablicy X-Rite. Dla pierwszego oświetlenia sprawdziliśmy przy ustawieniach: automatycznych, definiowanych dla światła żarowego oraz ręcznie wprowadzaną wartością temperatury; przy świetle słonecznym ustawienia były automatyczne, definiowane dla tegoż światła i ręcznie wprowadzane. W Olympusie XZ-1 nie wprowadzaliśmy ręcznie wartości, gdyż nie ma takiej opcji.
![]()
![]()
![]()
![]() Aparaty bardzo dobrze poradziły sobie z właściwym ustawieniem kolorystyki. Drobne problemy były jedynie przy świetle sztucznym i automatycznym ustawieniu balansu. Najgorzej poradził sobie NEX i jemu przyznajemy 5 punktów, najlepiej Panasonic - dla niego 5,75 punktu, a dla Olympusów po 5,5 punktu.
data dodania: 04-02-2012
godzina dodania: 13:45
odsłon: 47887
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |