Wydania FK: 177,
publikacje: 9407,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2134,
galerie zdjęć: 303447,
użytkownicy: 9952
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Test CANON EOS 450 kontra OLYMPUS E-520
ciąg dalszy...
W Olympusie obie te funkcje zastosowano dużo wcześniej, i są one na pewno lepiej dopracowane. Również system stabilizacji obrazu wbudowany w korpus Olympusa jest lepszym rozwiązaniem, gdyż działa z każdym obiektywem. Z ciekawszych funkcji nowych modeli należy wymienić: automatyczną korektę ekspozycji i kontrastu, optymalizującą jakość obrazu (Auto Lighting Optimizer) w Canonie, i funkcję kompensacji cienia oraz wykrywania twarzy w Olympusie. Wbudowana lampa błyskowa ułtwia fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych. Choć lampa Canona podnosi się wyżej niż lampa konkurenta, to przy współpracy z kitowym obiektywem i ustawieniu najkrótszej ogniskowej niezbyt równomiernie oświetla fotografowaną scenę. Aparaty są cząstką dużych systemów: EOS i E-System, zapewniających ich użytkownikom dostęp do bardzo szerokiego wyboru osprzętu.
Kitowe obiektywy o zakresie ogniskowych ok. 28-85 mm (ekwiwalent małego obrazka) zaspokajają podstawowe potrzeby fotografa. Zdjęcia: powyższe i poniżej wykonane są przy skrajnych ogniskowych obiektywu Canona.
Canon EOS 450D:
a – f/22, t=1/15 s, ISO 100, f=18 mm
b – f/22, t=1/20 s, ISO 100, f=55 mm
System AF
W nowy model Canona wstawiono nowy moduł sterujący systemem ustawiania ostrości, oraz 9-punktowy autofokus z czujnikami rozmieszczonymi w kształcie rombu. W Olympusie niestety ciągle mamy do wyboru tylko 3 punkty ostrzenia. Niemniej działające bardzo sprawnie. Ostrzenie EOS-a zostało znacznie poprawione w porównaniu z poprzednikami i zasługuje na ocenę bardzo dobrą. Przy ustawianiu ostrości w funkcji LiveView lepiej sprawdza się Olympus.
Jak widać na powyższym wykresie kitowa optyka Canona pozostawia wiele do życzenia. Rozdzielczość obiektywu Olympusa jest bardzo wyrównana, zarówno między brzegami a środkiem jak i między wartościami przy w pełni otwartej przysłonie i po przymknięciu do wartości optymalnej.
Kitowa optyka
Z racji przeznaczenia tych aparatów ich właściciele głównie korzystać będą z optyki zakupionej w zestawie. Dlatego poddaliśmy je małemu testowi. Jak już wspomniano, obiektyw Olympusa ma dużo lepiej zrobiony pierścień ręcznego ostrzenia, a w zestawie znajduje się osłona przeciwsłoneczna. Po przeprowadzeniu testu przewaga Olympusa się powiększa. Co prawda dystorsja obu obiektywów jest podobna: przy szerokim kącie średnia beczka i drobna poduszka przy najdłuższej ogniskowej, ale pod względem rozdzielczości Canon pozostaje w tyle. Poprawę ostrości obiektywu Canona osiągniemy po przymknięciu go o kilka działek przysłony.
Złącza, zasilanie i karty pamięci
Aparaty wyposażono w złącze mini USB do komunikacji z urządzeniami zewnętrznymi. Canon dodatkowo ma gniazdo wężyka spustowego i zasilacza sieciowego. Zasilanie Olympusa to standardowy dla tego systemu akumulator BLM-1, Canon natomiast otrzymał nowy akumulator litowo-jonowy LP-E5, o zwiększonej o 50% pojemności; opcjonalnie można zamontować Batery Grip BG-E5. Choć Olympus nie przewiduje do E-520 takich dodatków, na rynku dostępne są już alternatywne gripy. Nośnikiem pamięci w EOS-ie są karty SD. Olympus niezmiennie stosuje dwa gniazda kart pamięci – CF i xD. Takie rozwiązanie umożliwia zastosowanie w nim poprzez adapter również karty SD czy MS.
Testowane aparaty są bardzo dobrymi, dopracowanymi konstrukcjami, mogącymi zadowolić bardzo szerokie rzesze pasjonatów fotografii. Plusem Canona jest możliwość potraktowania go jako modelu przejściowego przed przejściem na pełnoformatową matrycę, jak również lepszy przetwornik – o bardziej fotograficznych proporcjach boków 3:2. Za Olympusem przemawiają lepsze wykonanie i wyższej jakości kitowe obiektywy, jak również niektóre funkcje. Oczywiście, cena też ma znaczenie. I tu przoduje Olympus, który w zestawie kosztuje ok. 2100 zł. Za kitowego Canona musimy zapłacić ok. 200 zł więcej. Jednoznaczny wybór lepszego aparatu jest trudny, więc osoby kupujące muszą go dokonać indywidualnie, zależnie od swoich preferencji i subiektywnych odczuć. W teście kitowych zestawów minimalnie wygrał Olympus. Niemniej różnica między aparatami jest tak niewielka, że gdybyśmy do testu wzięli inne egzemplarze, to wynik mógłby być odwrotny.
13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon
Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA:
V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z
firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z...
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda
wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu
foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki
o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro.
Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9
-etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200
(mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie
z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą
nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024