testowe Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo / TEST![]() ciąg dalszy...W dolnej części kamery, w płaszczyźnie osi optycznej obiektywu, umieszczono tradycyjny mały gwint statywowy, oraz komorę akumulatora litowo-jonowego. Akumulator jest nieco większy od popularnego paluszka i posiada inne parmetry: napięcie 3,7V, a pojemność 1500 mAh.
![]()
Aparatem nie łatwo jest wykonywać zdjęcia podchwycone. Zależy to w dużej mierze od umiejętności szybkiego ustawiania ostrości. Niemniej tym razem udało się.
Oznaczono go symbolem EU-85. System mocowania akumulatora rozwiązano w ten sposób, że przypadkowe otwarcie pokrywy komory nie powoduje jego wypadnięcia, a wymiana jego nie wymaga odkręcania standardowej statywowej płytki Manfrotto, mocującej aparat na statywie (wpisać symbol). Niby drobiazg, a jednak cieszy i ułatwia pracę.
![]()
Ramka pola ustawiania ostrości (A) wizjera optycznego aparatu, liczby odpowiadające wartościom czasu ekspozycji wynoszącego odpowiednio 1/60 i 1/500 s (B).
Generalnie obsługa aparatu jest niezwykle prosta dla osób znających klasyczne aparaty dalmierzowe. Poza niezrozumiałymi piktogramami i kiepskim uchwytem oraz odklejającą się wykładziną czołową, nie mamy do Epsona RD1 większych zastrzeżeń.
Światłomierz Aparat może dobierać parametry ekspozycji w dwóch trybach pracy: ręcznym i automatycznym z preferencją przysłony. W obu przypadkach pomiar dokonywany jest metodą uśrednioną z uwypukleniem środka pola. Przy pomiarze ręcznym wykorzystujemy liczby widoczne w dolnej części wizjera optycznego aparatu. Liczba oznaczająca czas wybrany przez nas na kole wyboru czasów otwarcia migawki w momencie wstępnego naciśnięcia spustu migawki w celowniku lunetkowym podświetlona jest ciągłym czerwonym światłem.
![]()
Wskazówki funkcyjne można skalibrować bardzo precyzyjnie. Natomiast po jej lewej lub prawej stronie migają tym samym kolorem odpowiednio do sytuacji oświetleniowej wartości liczbowe czasów, które powinniśmy ustawić. Wskazują one odpowiednio ”niedoświetlenie” lub „prześwietlenie” rejestrowanego obrazu. Dobór prawidłowej ekspozycji polega na takim ustawieniu parametrów ekspozycji przy pomocy koła czasów otwarcia migawki i pierścienia przysłon żeby świeciła się światłem ciągłym jedynie jedna wartość czasu otwarcia migawki, wskazując tym samym poprawność ekspozycji.
![]()
Fotografujący może zaprogramować do trzech rodzajów typów „filmów” (metod rejestracji) różniących się sposobem wygładzania brzegów, nasycenia barw, tint, kontarstem oraz poziomem średnim szumów. Automatyka czasu w modelu tym oznaczona jest na kole czasów otwarcia migawki symbolem AE i umożliwia automatyczne dobranie do zadanej wartości przysłony czasu ekspozycji (w celowniku odpowiednia liczba podświetlona jest światłem czerwonym), który możemy odpowiednio skorygować w zakresie +/- 2 EV ze skokiem 1/3 EV. Wprowadzenie korekty sygnalizowane jest pulsacyjnym miganiem wybranego czasu ekspozycji. Przy czym w wizjerze nie widzimy wartości wprowadzonej korekty. Można ją jedynie odczytać z górnego pokrętła czasów otwarcia migawki.
data dodania: 06-03-2009
godzina dodania: 19:31
odsłon: 41722
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |