Wydania FK: 177,
publikacje: 9407,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2134,
galerie zdjęć: 303447,
użytkownicy: 9952
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Test CANON EOS 450 kontra OLYMPUS E-520
ciąg dalszy...
Test
Wykonaliśmy testy szumów i dynamiki przetwornika, oceniliśmy sprawność systemu AF, sprawdziliśmy rozdzielczość i dystorsję kitowych obiektywów. Testy wykonywaliśmy w redakcyjnym studiu z wykorzystaniem dwóch lamp Bowens Esprit, z softboksami Elfo przy zmodyfikowanej tablicy Vuzort i tablicy barwnej Macbetha oraz w terenie.
W Olympusie przy ekw.
czułości ISO 1600 ze słabym filtrem szumów stwierdzono sygnał szumowy
na poziomie 6,36% dla światła błyskoweg
i 5,73% dla żarowego. Z mocnym filtrem odpowiednio: 3,43% i 3,18%
Szumy
Canon w swojej konstrukcji umieścił nowy przetwornik CMOS formatu APS-C, o efektywnej rozdzielczości 12,2 mln pikseli. Olympus ciągle wyposaża swoje lustrzanki w matryce LiveMOS formatu 4/3, o efektywnej rozdzielczości 10 mln pikseli. W tym przypadku teoretycznie mniejsze szumy powinien mieć Canon. A jak jest w praktyce, zaraz się przekonamy.
Oba aparaty wyposażono w opcję redukcji szumów. Test wykonaliśmy zarówno przy świetle błyskowym (ok. 5000 K), jak i oświetlając tablicę Macbetha światłem ciągłym żarowym (ok. 2700 K). Balans bieli w Canonie ustawialiśmy na predefiniowany błyskowy lub żarowy, gdyż aparat ten nie ma funkcji ręcznego wyboru temperatury barwowej. W Olympusie ustawialiśmy balans bieli ręcznie według wskazań Colormetera Minolty. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku wykonywaliśmy serię zdjęć z włączoną i wyłączoną redukcją szumów. W Olympusie możemy wybrać skuteczność działania filtru szumów; do wyboru są: słaby, średni i mocny. My korzystaliśmy z filtru średniego. A dodatkowo, dla wartości ISO 1600, dokonaliśmy pomiarów również dla filtru słabego i mocnego. Otrzymane pomiary przedstawia wykres powyżej. Tak jak się spodziewaliśmy, mniejsza matryca Olympusa daje większe zakłócenia obrazowe, i zdecydowanie musi ustąpić miejsca Canonowi.
Jak widać na powyższym porównaniu automatyka Canona wykorzystana przy świetle żarowym nie doświetla zdjęć. Kolorystyka Canona jest przesunięta
w kierunku magenty a Olympusa w cyan.
Przy badaniu szumów przy świetle żarowym korzystaliśmy z automatyki czasu, i tutaj okazało się, że automatyka Canona nie doświetla zdjęć.
Przetwornik Olympusa znacznie lepiej sprawdza się przy świetle błyskowym w całym zakresie czułości. Natomiast redukcja szumów lepiej sprawdza się przy świetle żarowym, np. przy ISO 1600, przy zastosowaniu średniego filtru szumów, szumy redukujemy o połowę . Przy błysku efekt redukcji jest widoczny jedynie przy dużej czułości i mocnym filtrze. W Canonie włączenie redukcji szumów daje efekty niezależnie od czułości i rodzaju światła. Szumy obu aparatów dla szerokiego grona użytkowników są akceptowalne, a w porównaniu z konkurencyjnymi modelami Sony Alfa 200 i 300, są one wyższe. Ogólna ocena za szumy to 5 dla Canona i 4 dla Olympusa.
Dynamika obu przetworników jest bardzo szeroka. Olympus lepiej reaguje na niedoświetlenie, a Canon lepiej radzi sobie z prześwietleniem kadru.
Dynamika rejestracji
Test dynamiki przetwornika wykonaliśmy przy świetle błyskowym (ok. 5000 K). Obie matryce wykazują się bardzo szeroką dynamiką rejestrowanego obrazu, w szczególności w kierunku niedoświetlenia. W przypadku Olympusa dochodząc aż do –5 EV, Canon lepiej sprawdzał się w partiach prześwietlonych, choć w niedoświetleniu gonił konkurencję. Dla obu rywali przyznajemy w tej kategorii po 6 punktów.
Możliwości fotograficzne
Testowane modele dadzą swoim właścicielom bardzo duże możliwości kreatywnej fotografii. Zastosowane matryce umożliwiają wykonanie wydruków o formacie 24,1×36,2 cm (Canon) i 23,2×30,9 cm (Olympus). Przetwarzaniem rejestrowanych obrazów zajmują się szybkie procesory DIGIC III w Canonie i TruPic III w Olympusie umożliwiają rejestrację do 3,5 kl./s (Canon do 6 plików RAW lub 53 JPEG; Olympus do 8 RAW lub do zapełnienia karty przy plikach JPEG). Oba aparaty mają system ultradźwiękowy czyszczenia matrycy oraz podgląd fotografowanego obrazu na ekranie LCD.
Przetwornik Olympusa ładnie i wiernie oddaje zarówno kolor czerwony, jak
i odcień skóry. Ładnie odwzorowane również zostały odcienie szarości. Olympus E-520: f/4,5; t=1/500 s; ISO 400; f=150 mm
13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon
Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA:
V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z
firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z...
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda
wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu
foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki
o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro.
Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9
-etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200
(mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie
z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą
nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024