testowe Canon czy Nikon 70-200 mm f/2,8 - pełny test opublikowany w FK 5/2010![]()
Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM Tak jak wśród długoogniskowych „stałek” podstawowym narzędziem pracy reporterów jest „trzysetka” o jasności f/2,8, wśród zoomów na to miano zasługują obiektywy o parametrach 70(80)–200 mm f/2,8. Porównujemy najnowsze konstrukcje Canona i Nikona i odnosimy je do poprzedników.
![]()
![]()
W roku 1978 na targach Photokina w Kolonii Nikon pokazał prototyp obiektywu 80–200 mm f/2,8 ED, w wersji z osobnymi pierścieniami ustawiania ostrości i zmiany ogniskowej. Na rynku ten obiektyw pojawił się dopiero w roku 1982, przy czym wersja produkcyjna miała pojedynczy, suwany pierścień. Znaczne rozmiary i waga (1900 g) oraz wysoka cena sprawiły, że sprzedano jedynie 1539 sztuk tego nowatorskiego zoomu. Jeśli chodzi o obiektywy z autofocusem, trzy pierwsze wersje nie miały wbudowanego silnika i korzystały z motorów wbudowanych w korpusy aparatów, przy czym dwie pierwsze były jednopierścieniowe i pozbawione mocowania statywowego, a trzecia miała osobne pierścienie zmiany ostrości i ogniskowej oraz, wreszcie, mocowanie statywowe. W zupełnie nową, czwartą wersję wbudowano silnik Silent Wave Motor, a w piątej, również zaprojektowanej od nowa, dodano układ redukcji wibracji VR. W obecnej, szóstej już wersji Nikona, wprowadzonej na rynek w listopadzie 2009 roku, zmodyfikowano ponownie cały układ optyczny oraz poprawiono układ redukcji wibracji.
![]()
Testowane obiektywy, kolejno: Canon EF 70–200 mm f/2,8L IS USM; Canon EF 70–200 mm f/2,8L IS II USM; AF-S VR Zoom-Nikkor 70–200 mm f/2,8G IF-ED; AF-S Zoom-Nikkor 70–200 mm f/2,8G ED VR II
Wygląd zewnętrzny, mechanika i ergonomia Ergonomia nowej wersji Nikkora 70-200 mm została zmieniona: wynika to zarówno ze skrócenia obiektywu, zwiększenia jego wagi, przeniesienia skali odległości, jak i z przeprojektowania przedniej części tubusu. Zmiana gabarytów jest odczuwalna, ale trudno przesądzić, który obiektyw jest wygodniejszy; w istocie obydwa Nikony są świetnie wyważone na dużym korpusie aparatu. Pierwszy pierścień nowego Nikona służy do zmiany ogniskowej, drugi do ostrzenia. W starszej wersji pierścień ostrzenia jest szerszy, ale komfort obsługi jest podobnie wysoki. Nieco kontrowersyjne jest przeprojektowanie przedniej części tubusu – w pierwszej wersji umieszczono tu przyciski uruchamiania autofocusu, z których – z niezrozumiałych powodów – zrezygnowano w nowej wersji; dodatkowo w tej ostatniej dodano z przodu nieruchomy gumowany pierścień. Robiąc zdjęcia łatwo go pomylić z pierścieniem ostrzenia. Okienko odległości jest lepiej umiejscowione w wersji nowej. Niestety, podobnie jak w prawie wszystkich dwupierścieniowych zoomach produkowanych od wielu lat, brakuje skali odległości oraz znaczników do zdjęć w podczerwieni. Mocowanie statywowe jest identyczne w obydwu wersjach, a jego ocena nie jest jednoznaczna.
![]()
Nikon D700 + Nikkor 70–200 mm f/2,8G ED VR II; Par. eksp.: 1/640 s; ISO 200; f/2,8; f=85 mm; pełny kadr Plik w pełnej rozdzielczości >>>
![]()
Nikon D700 + Nikkor 70–200 mm f/2,8G ED VR II; Par. eksp.: 1/640 s; ISO 200; f/2,8; f=85 mm; wycinek 100%
Możliwość odłączenia stopki mocowania statywowego i pozostawienia jej na statywie przyspiesza załączanie obiektywu, ale z drugiej strony powoduje, że mocowanie jest mniej stabilne. Inne różnice miedzy wersjami to poprawiony moduł redukcji wibracji oraz nowy tryb A/M przełączania między ręcznym a automatycznym ustawianiem ostrości. Odmienna konstrukcja optyczna wymusiła również zaprojektowanie nowej osłony przeciwsłonecznej: płytszej i gorzej wysłaniającej przednią soczewkę.
![]()
Przełączniki trybu ustawiania ostrości, zakresu działania autofocusu, włącznik stabilizacji obrazu i przełącznik trybu stabilizacji w nowym obiektywie Nikona.
Pod względem mechaniki i ergonomii obydwa testowane obiektywy Canona są produktami najwyższej jakości, w istocie nawet nieco wygodniejsze w obsłudze od Nikkorów, dzięki trochę krótszym tubusom i wynikającemu z tego lepszemu rozłożeniu masy. Pierścień ostrzenia jest szerszy, wygodniejszy w nowej wersji Canona niż w starszej, poprawiono też nieco przełączniki – teraz trudniej przesunąć je nieumyślnie. Mocowania statywowe Canona są stabilniejsze niż w Nikkorach. Okienka odległości nie wyposażono w skalę głębi ostrości, ale cieszy przynajmniej dodanie znacznika dla zdjęć w podczerwieni dla ogniskowych 70 i 100 mm.
![]()
Wartości wpisane czerwonym kolorem to znaczniki dla zdjęć w podczerwieni w nowym obiektywie Canona.
Optyka Jako wieloletni użytkownik pierwszej wersji Nikkora 70–200 VR, i to zarówno na korpusach DX, jak i FX, autor od początku uważał opinie o tym, że obiektyw ten kompletnie nie nadaje się do pełnoklatkowych lustrzanek, za znacznie przesadzone. Owszem, na formacie FX widoczna się stała miękkość obrazu i winietowanie przy pełnym otworze przysłony na brzegach, które były poza zasięgiem matryc niepełnoklatkowych. Klucz do odpowiedzi na pytanie, czy pierwsza wersja jest aż tak słaba, jak niektórzy chcą nam wmówić, tkwi w zastosowaniu obiektywu. W reportażu, czy przy fotografowaniu imprez, gdzie obiektyw używany jest głównie do wykonywania mniej lub ciaśniej skadrowanych portretów, słabości obiektywu nie mają znaczenia: brzegi i tak są nieostre, a lekka winieta nawet pomaga, skupiając uwagę na twarzach fotografowanych osób. Ale jeśli ktoś używa tego obiektywu do fotografowania pejzaży, takie wady optyczne stają się dokuczliwe.
data dodania: 31-10-2013
godzina dodania: 13:45
odsłon: 46556
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco Mam Nikkora VR II i to jest moje ulubione szkło mimo że body to dx.
Zobacz także:![]() Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
![]() Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
![]() TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
![]() Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
![]() Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
![]() Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
![]() Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
![]() Kamery filmowe RED z serii Z cinema z mocowaniem Nikon Z 13 stycznia 2025 r. firma RED Digital Cinema, Inc., spółka zależna Nikon Corporation, zaprezentowała pierwsze kamery filmowe z serii Z CINEMA: V-RAPTOR [X] Z Mount oraz KOMODO-X Z Mount. Wyposażono je w mocowanie Z firmy Nikon, które umożliwia filmowcom korzystanie z... ![]() Wygraj 2500 euro - EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" - tylko do 15 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2025 - "Życie ulicy" (Street Life). Nowe zasady konkursu mają zwiększyć jego atrakcyjność i umożliwiają udział w konkursie osobom, które nie sa zwolennikami tworzenia serii zdjęć. Konkurs ma dwie kategorie: zdjęcia seryjne i po raz pierwszy zdjęcia pojedyncze. Główna nagroda wynosi 2000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla serii) oraz 1000 euro + 500 euro w głosowaniu na Facebooku (dla zdjęć pojedynczych). Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2025 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Zdjęcia pojedyncze przyjmowane są poprzez zakładkę EISA MAESTRO'25 w galeriach konkursowych z 2025 roku. Dołącz do zabawy i wygraj nawet 2500 euro. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród to prawie 20 tys. złotych Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |