JURORZY 2022
Rahaab Allana jest kuratorem i wydawcą w Alkazi Foundation for the Arts w New Delhi, a także członkiem londyńskiego Royal Asiatic Society. Wcześniej pełnił funkcję honorowego pracownika naukowego na wydziale antropologii wizualnej University College London. Był kuratorem, współtwórcą i redaktorem licznych publikacji i wystaw poświęconych fotografii południowoazjatyckiej i jej ponadnarodowej historii. Współpracował na arenie międzynarodowej z muzeami, uniwersytetami, festiwalami i innymi instytucjami artystycznymi, takimi jak The Brunei Gallery (Londyn), Rencontres d’Arles (Espace Van Gogh), Jimei x Arles (Chiny), muzeum Folkwang (Essen), Museum für Fotografie (Berlin), Muzeum Sztuk Pięknych w Brukseli, The Science Museum (Londyn) oraz Rubin Museum (Nowy Jork). Zasiada i zasiadał w komitetach doradczych i jury różnych forów kulturalnych, jest również założycielem i redaktorem naczelnym PIX, tematycznej inicjatywy fotograficznej. Allana stworzył także ASAP l art — pierwszą w Azji Południowej aplikację fotograficzną. Ostatnio redagował gościnnie dwa tomy poświęcone fotografii z użyciem obiektywów na subkontynencie — dla Aperture Magazine (Nowy Jork, 2021) oraz dla Tulika Books (Delhi, w przygotowaniu). alkazifoundation.org
Ângela Ferreira jest portugalską artystką i niezależną kuratorką fotografii. Prowadzi także badania naukowe w Escola de Belas Artes Universidade Federal do Rio de Janeiro w Brazylii. Skupia się na badaniach nad współczesnymi praktykami wizualnymi, które problematyzują hybrydowe formy fotografii. Jest współzałożycielką portugalskiego festiwalu fotografii Encontros da Imagem, z którym współpracowała jako dyrektor artystyczny i kurator. Prowadziła wykłady na temat współczesnej fotografii w całej Europie i krajach Ameryki Łacińskiej, głównie w Brazylii, Urugwaju i Kolumbii. Pełniła funkcję kuratora wielu krajowych i międzynarodowych wystaw. Jest członkiem rady Muzeum Fotografii w Fortalezie w Brazylii oraz doradcą artystycznym festiwalu fotografii SOLAR w Ceará (także w Brazylii). angelaberlinde.com
Nathalie Herschdorfer jest kuratorką i historykiem sztuki, specjalizuje się w historii fotografii. Kierowane przez nią Muzeum Sztuk Pięknych w Le Locle w Szwajcarii prezentuje szeroki wachlarz twórców, ze szczególnym uwzględnieniem fotografów. Wśród artystów, których prace wystawiało, znaleźli się między innymi Stanley Kubrick, Georg Baselitz, Sol LeWitt, Andy Warhol, Alex Prager, Viviane Sassen, Hiroshi Sugimoto, Vik Muniz, Noémie Goudal, Todd Hido, Garry Winogrand i Henri Cartier-Bresson. Nathalie Herschdorfer aktywnie działa w świecie współczesnej fotografii i uważnie śledzi jej rozwój. Jest regularnie zapraszana na międzynarodowe wystawy jako kurator i wykładowca. Wykłada historię fotografii w szwajcarskiej szkole artystycznej ECAL w Lozannie, jest autorką kilku książek, między innymi „Body: The Photography Book”; „Mountains by Magnum Photographers”; „Coming into Fashion: A Century of Photography at Condé Nast”; „Afterwards: Contemporary Photography Confronting the Past”; oraz „New Swiss Architecture”. W 2015 r. wydała słownik fotograficzny „The Thames & Hudson Dictionary of Photography” zawierający ponad 1200 haseł. Mbal.ch
Deborah Klochko od 2006 r. jest dyrektorką wykonawczą i główną kuratorką Museum of Photographic Arts (MOPA) w San Diego w Kalifornii. Uczy, wykłada i pisze o fotografii, była także kuratorem ponad 30 wystaw. Klochko stworzyła inicjatywę Speaking of Light: Oral Histories of American Photographers. Jest także autorką albumu „Picturing Eden” i współautorką takich pozycji, jak „Moment of Seeing: Minor White” czy „Create and Be Recognized: Photography on the Edge”. Wcześniej kierowała organizacją The Friends of Photography działającą przy Ansel Adams Center, pracowała również w California Museum of Photography, International Museum of Photography and Film w George Eastman House w Rochester w stanie Nowy Jork oraz w dziale fotografii Biblioteki Kongresu w Waszyngtonie. Klochko otrzymała tytuł magistra sztuki w dziedzinie nauczania i edukacji muzealnej na George Washington University w Waszyngtonie oraz tytuł magistra sztuki w dziedzinie fotografii w Visual Studies Workshop (SUNY) w Rochester w stanie Nowy Jork.
Richmond Orlando Mensah pochodzi z Ghany, jest kuratorem i dyrektorem kreatywnym. W ramach studiów licencjackich na University of Ghana specjalizował się w lingwistyce i języku francuskim, a jego zainteresowania obejmują współczesną fotografię afrykańską i dyplomację. Jest założycielem i dyrektorem kreatywnym Manju Journal. Powstała w 2015 r. Manju to globalna platforma poświęcona sztuce i kulturze, której głównym celem jest ukazywanie światu wschodzących afrykańskich talentów funkcjonujących zarówno w samej Afryce, jak w diasporze. Wcześniej Richmond Orlando Mensah współpracował jako kurator treści m.in. z takimi tytułami, jak włoska edycja „Vogue”, „i-D”, „PaperJournal” czy „Der-Greif”, jak również z londyńską The Photographers’ Gallery. Jako dyrektor kreatywny, współpracy z londyńską Black Creative Agency (AVibeCalledTech), pracował dla takich marek, jak Tommy Hilfiger i Gucci. Poza prowadzeniem działalności twórczej Richmond Orlando Mensah współpracował z wieloma placówkami dyplomatycznymi w Ghanie i innych krajach Afryki, między innymi z urzędem prezydenta Ghany, Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Integracji Regionalnej Ghany i ambasadą Ghany w Cotonou (Benin). Obecnie pracuje nad licznymi projektami fotograficznymi i wystawami w Akrze (stolicy Ghany) i Londynie. instagram.com/manjujournal
Mike Trow jest fotoedytorem prowadzącym i fotografem. Karierę rozpoczął jako analityk i reporter pracujący dla portalu Colorific, później był fotoedytorem w magazynach „Bizarre” i „Jack”. Przez 13 lat pracował dla brytyjskiej edycji „Vogue”, gdzie kierował zespołem zamawiającym, produkującym i opracowującym od strony artystycznej wszystkie portrety i sesje zdjęciowe robione na potrzeby miesięcznika. Jako fotograf także pracował dla „Vogue” i innych magazynów. Obecnie pracuje jako kurator, konsultant, fotoedytor i fotograf-freelancer.
Hideko Kataoka od 2001 r. jest szefową działu fotograficznego japońskiej edycji tygodnika Newsweek. W 1991 r. zaczęła pracę w japońskiej redakcji „Newsweeka” jako fotograf, zajmując się wiadomościami z kraju, sprawami społecznymi i portretami światowych liderów biznesu i kultury. Kieruje pracą działu fotograficznego zarówno w papierowej, jak i cyfrowej edycji magazynu, a także w jego wydaniach specjalnych. Od 2004 r. tworzy w magazynie sekcję Picture Power (dosł. „Potęga obrazu”) — cotygodniowy fotoreportaż, w którym porusza niedostatecznie nagłośnione tematy z całego świata. W 2014 r. ukazał się album dokumentujący dziesięć lat istnienia tej rubryki „Ten Years of Picture Power”, zawierający wybrane zdjęcia. Pani Hideko wykłada na politechnice w Tokio, jest także członkiem komisji kontroli zewnętrznej w tokijskim Muzeum Sztuki Fotograficznej.
Colin Czerwinski jako fotograf przebył długą drogę: od wystaw organizowanych w piwnicach po najciekawsze miejsca w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Europie. Dziś jest wdzięczny losowi za wszystkie możliwości, które zostały mu dane dzięki trasie z grupą Vasudeva. Przez lata wędrówki Czerwiński doszedł do głębszej wizji samego siebie i tego, co robi jako fotograf: dokumentowania ludzi i miejsc w konkretnej chwili. „Nie chodzi o to, żeby szukać kompozycji, tylko żeby pozwolić działać ciekawości i odkrywać siebie, żeby widzieć i doświadczać”, mówi fotograf. Czerwinski jest założycielem NOICE Magazine, portalu publikującego zdjęcia i będącego platformą społecznościową dla fotografów pasjonujących się formą, pięknem, symetrią, nowościami i humorem. noicemagazine.com
[Informacja prasowa]