testowe Nikon Z 9 - nieznane historie tworzenia aparatu![]() ciąg dalszy...
![]()
Uwaga poświęcona szczegółom Każdą decyzję dotyczącą designu poprzedzała długa dyskusja. Ważną sprawą było na przykład uznanie, że elektroniczny wizjer (EVF), który w czasie rzeczywistym śledzi ruch obiektu, to rzecz bezwzględnie konieczna w zawodowym flagowym modelu. Kilka działów firmy współpracowało nad tym, by zapewnić jak najbardziej naturalne i miłe dla oka wyświetlanie. Efekt łączy zalety wizjera optycznego z przewagami, jakie ma nad nim EVF.
Wydajność wyświetlania dorównuje obrazowi, jaki widzimy w tradycyjnych wizjerach. Podobnie jak wcześniej w przypadku D6, przywiązywaliśmy wielką wagę do sposobu, w jaki ludzie widzą i czują aparat, jakim doświadczeniem jest korzystanie z niego. Zdajemy sobie sprawę, że w designie i funkcjonalności istnieją ważne czynniki, które nie zawsze da się zmierzyć.
Kolejnym istotnym zagadnieniem był ekran. Od momentu gdy zapadła decyzja, że Nikon Z 9 będzie mieć uchwyt do trzymania w pozycji pionowej, wiedzieliśmy również, że wyposażymy ten aparat w odchylany ekran do góry, w dół i w pionie, gdy będziemy m.in. wykonywać kadry pionowe. Uważaliśmy, że dla użytkownika będzie to gwarancja elastyczności podczas kadrowania. Mając świadomość, że odchylane wyświetlacze mają powszechną opinię zawodnych, od samego początku prac skoncentrowaliśmy się na satysfakcji z używania tej funkcji.
![]()
Przyszłość wideo Podczas całej tej przygody, jaką było tworzenie nowego aparatu, pamiętaliśmy, że kolejnym krokiem w rozwoju rejestracji wideo będzie rozdzielczość 8K. Nikon cieszy się opinią niezrównanego producenta narzędzi do fotografowania, za to czekało nas sporo pracy, by zbudować sprzęt, który będą wybierać również filmowcy.
Jesteśmy zdania, że ten aparat, wraz ze swoją możliwością nagrania najwyższej jakości materiału wideo przy pomocy minimalnej liczby ludzi, oznacza dla profesjonalnych filmowców rewolucyjną zmianę. Spełnia takie oczekiwania jak 8K z częstotliwością 30 klatek na sekundę w temperaturze 23 stopni Celsjusza, nagrywanie filmów trwających do 125 minut, rozdzielczość 4K przy pełnej klatce (120 klatek na sekundę), rejestrowanie HLG i N-Log czy niespotykana w żadnym innym modelu na świecie możliwość wykrywania 9 typów filmowanych obiektów.
Kwestią, która naprawdę kosztowała nas dużo wysiłku, było chłodzenie. Już na wczesnych etapach projektowania prowadziliśmy symulacje różnych sposobów rozpraszania ciepła.
Kłopotliwe okazało się wyposażenie aparatu równocześnie w mechanizm stabilizacji obrazu (VR) i w rozwiązania chłodzące. Warto wiedzieć, że sprzęt typowo filmowy zazwyczaj ma wbudowane wentylatory. Z drugiej strony - D 9, jako flagowy model, musiał mieć niezawodną ochronę przed skraplaniem pary wodnej. Ostatecznie doszliśmy do wniosku, że zamontowanie wentylatora nie będzie możliwe, bo trzeba by stworzyć otwór wpuszczający powietrze z zewnątrz. Efektem naszych prac jest jedyny na rynku model posiadający zarówno zintegrowany uchwyt pionowy, jak i wystarczająco wydajny system chłodzenia, by mimo braku wentylatora móc rejestrować długie pliki wideo.
![]()
Nikon Z 9 już jest - i co dalej?
Powyżej przytoczyliśmy zaledwie kilka anegdot, które pokazują, jakie wyzwania możliwości i rozwiązania towarzyszyły procesowi powstawania Nikona Z 9. Tych, którzy uczestniczyli w tej przygodzie, łączyła determinacja, by nie iść na żadne kompromisy, by wziąć to, co najlepsze z serii Nikon F (aparaty na film) i Nikon D (aparaty cyfrowe), i w ten sposób wykonać kolejny krok na drodze ewolucji systemu Nikona. Część funkcji, które wymarzyliśmy sobie na wczesnych etapach prac, nie znalazła się w finalnym produkcie. Będziemy je dodawać w ramach strategicznych aktualizacji oprogramowania i w ten sposób Z 9 będzie dalej ewoluował.
Ostatecznie jest to więc dopiero początek historii. Olbrzymia ilość informacji zwrotnych, które otrzymaliśmy, zachęca nas do ciągłej dalszej pracy. Staramy się nigdy nie spoczywać na laurach, nigdy nie zadowalać się tym, co jest aktualnie satysfakcjonujące. Nasza wizja polega na tym, by za każdym razem oferować produkty, które będą przewyższać oczekiwania użytkowników. Więcej na temat Nikona Z 9 przeczytasz tutaj >>>
[na podstawie informacji prasowej firmy Nikon] Zdjęcia mat.inf. Nikon ARW
data dodania: 02-08-2022
godzina dodania: 09:00
odsłon: 1822 powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco A mnie interesuje co to za statyw jest na zdjęciu tytułowym. Może ktoś poznaje? :)
Zobacz także:![]() Canon zwiększa szybkość i wytrzymałość Canona EOS R3, EOS R5 i EOS R6 - nowa aktualizacja oprogramowania
![]() FUJIFILM X-H2S, najszybszy tryb zdjęć seryjnych / najwyższa wydajność autofokusu i najlepsze wideo w historii serii X,
![]() Panasonic LUMIX GH6 test - długo oczekiwany filmowiec, ale nie tylko; pełny test z Foto-Kuriera 4/22
![]() Canon EOS R7 i Canon EOS R10, pierwsze bezlusterkowce z matrycą APS-C systemu Canon EOS R - dostepność i cena
![]() TEST Fujifilm GFX100RF - kompaktowy średni format 20 marca 2025 r. koncern FUJIFILM, w rok po premierze Fujifilm X100 VI (20 lutego '24), zaprezentował średnioformatowy kompakt ze 102-milionową matrycą z wbudowanym obiektywem o ogniskowej 35 mm f/4 (odpowiednik 28 mm dla małego obrazka). Jest to średnioformatowa wersja kompaktu Fujifilm X100VI i dlatego w dalszej części, tam gdzie to będzie uzasadnione, porównujemy oba modele. Dostępny od kwietnia 2025 r. Fujifilm GFX100RF to... ![]() TEST Canon RF 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ - jasny, szerokokątny, pierwszy zintegrowany power zoom serii RF - za rozsądną cenę 26 marca 2025 roku Canon zaprezentował trzy nowe produkty zaprojektowane, by zapewnić użytkownikom jeszcze doskonalsze możliwości nagrywania wideo. Są to: kompaktowy Canon PowerShot V1, bezlusterkowiec Canon EOS R50 V oraz pierwszy power zoom w ofercie Canona serii RF o symbolu RF-S 14-30 mm f/4-6,3 IS STM PZ. Ten budżetowy zoom trafił do naszej redakcji na tydzień przed premierą, dzięki czemu powstał ten test. ![]() Sony FE 50-150 mm f/2 GM - uniwersalny, jasny telezoom - cena, dostępność i pierwsze zdjęcia 22 kwietnia 2025 r. firma Sony zaprezentowała pierwszy na świecie teleobiektyw zmiennoogniskowy o maksymalnej ogniskowej 150 mm i stałej jasności f/2 do profesjonalnego fotografowania i filmowania ślubów, sportów halowych i portretów. Jest to kolejna konstrukcja z rodziny G Master, czyli obiektyw klasy premium. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |